Pages

23 Sep 2011

Jangan Terlalu Cepat Terasa Dengan Sahabat

Aku suka tangkap gambar dengan Danbo sebab  ia mewakili mood yang sedang aku hadapi.
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Penyayang

Beberapa bulan yang lalu ketika aku mempunyai perselisihan faham dengan sahabat yang aku sayangi selama beberapa minggu membuatkan aku insaf untuk terlalu terasa dengan sahabat. Mungkin naluri aku sebagai anak bongsu menjadikan aku seorang yang mudah terasa. Kadang-kadang aku muhasabah diri adakah aku menyayangi sahabat kerana Allah kerana kadang kala aku kecik hati dengan mereka, rasa terpinggir, rasa tak layak bersahabat dengan mereka, kadang kala mereka bersahabat dan rapat dengan orang lain pun aku ada secebis perasaan cemburu pada mereka yang tidak patut ada dalam diri aku jika benar aku mencintai sahabat kerana Allah.

Tika Berbicara Tentang Cinta

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Kini, sebenarnya aku kurang suka dan tak minat nak cakap pasal cinta. Muak pun ada. Serik? Wallahu alam kerana aku perbetulkan doa aku agar aku tak de perasaan tentang cinta lagi. Benci? kot tetapi kadang-kadang tengok lelaki soleh (kat masjid/surau pakai kopiah, pakai jubah putih) terdetik sebentar hatiku namun aku beristighfar agar tidak menjadi sesuatu yang sia-sia pada diriku tetapi aku rasa nak taip artikel tentang cinta since aku baru lawat blog ala-ala cinta sahabat aku yang insyaAllah akan mendirikan baitul muslim tak lama lagi. Gembira aku untuknya kerana dia merupakan sahabat yang aku sayangi. Mestilah gembira, tak kan nak marah tol tak? :)

18 Sep 2011

Aku...tetapi Aku Tidak Tahu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Hatiku kosong, tetapi aku tidak tahu apa yang boleh diisi
Hatiku resah, tetapi aku tidak tahu apa yang diresahkan
Mata ini menangis tetapi aku tidak tahu apa yang dinangiskan
Hati ini sunyi, tetapi aku tidak tahu apa yang boleh menceriakan
Diri ini mencari sesuatu tetapi tidak tahu apa yang dicarikan
Diri ini ingin meluahkan tetapi tidak tahu kepada siapa harus ku luahkan
Aku membuntu seorang diri di kegelapan ruang
Memikir sesuatu tetapi aku tidak tahu apa yang aku fikirkan
Aku buntu, aku buntu, aku buntu

16 Sep 2011

Mulai Mencintai Fotografi

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Sejak aku memiliki kamera Nikon D3100, aku mula mempelajari teknik fotografi. Mula tengok dan kenal cara-cara jurukamera tangkap gambar. Aku memang suka tangkap gambar namun suka sahaja tak memberi makna apa-apa melainkan mendalami ilmu fotografi. Aku tabik kat Ustaz Azhar Idrus, tangkap gambar pun pakai jubah. Memang style! Malam ni hampir dua jam aku study manual tentang kamera dan baca artikel fotografi. 

14 Sep 2011

Rahsia Aku 'Kaya'

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

"Kamera sendiri?" ...seseorang bertanya

"A'ah" ...aku menjawab

"Memang photographer MSU ke?"

"A'ah" ...aku kurang mendengar jadi aku iyakan aja

9 Sep 2011

Berlatih Sedarkan Allah Itu Dekat

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Alhamdulillah semalam, dapat juga aku bangun pagi sebelum Subuh seolah-olah tersedar, dikejutkan Allah. Jadi aku nak kongsi serba sedikit, simple je bagaimana caranya. Papepun baca dahulu link ini,



oleh FuadLatip

Aku Masih Kanak-Kanak Ribena

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Itulah yang aku rasakan saat ini.

"Aku masih kanak-kanak ribena"

Walau usia aku telah mencecah 20 tahun, tetapi aku masih rasa fikiran aku tidak sematang seseorang yang berumur 20 tahun. Malahan, banyak lagi sifat-sifat munafiq yang ada dalam diri aku, sebab itu sekarang aku mula mengamalkan dengar pada alunan Al-Quran bacaan Muhammad Taha Al-Junayd. Itu merupakan video pertama sejak aku 'jatuh hati' pada alunan bacaannya. Sangat menusuk.

4 Sep 2011

Masih Banyak Yang Perlu Diperbaiki

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Melihat foto si dia dengan jubah putih dan berkopiah, aku terasa kerdil dan malu atas perasaan fitrah kurniaan-Nya terhadapnya. Malu semalu-malunya ibarat pokok semalu yang mengucup tatkala disentuh. Kesolehan aku dan si dia jauh beza, SANGAT JAUH BEZA. Serius aku malu. Memang padanlah dia bertunang dengan orang lain sebab aku memang tak layak untuk memiliki dan dicintai adam sepertinya,  bukan kerana dia tak layak untuk aku tetapi aku yang tak layak untuk dia. Semoga gadis tunangannya akan memberi kebahagiaan dalam hidupnya. 

Subscribe For Email Feed

Email_SubscriptionsSign up to receive breaking news
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search

Bookmark Us!

Add To DeliciousAdd To DiggAdd To FacebookAdd To StumbleuponAdd To RedditAdd To TechnoratiAdd To More Social Bookmark Sites