Pages

4 Dec 2011

Sahabat Obsessi + Akhlak VS Ibadah


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Mungkin aku yang salah sangka atau memang benar. Sengaja aku taip artikel ini untuk menjelaskan sedikit isu tentang aku. Mungkin ada pembaca yang muak dengan artikel tentang seorang sahabat yang aku banyak cerita dalam blog ini. Jadi, benarkanlah aku menjelaskannya agar ianya tidak membawa fitnah.

Sebenarnya, dia bukan sahabat tetapi juga kakak pada aku. Impianku mempunyai kakak yang sefikrah dan impian itu sangat tinggi dan mungkin juga impossible. Berlabuhnya kehidupan aku di MSU menemukan aku dengan seorang kakak yang aku impikan. Alhamdulillah. Kakak kandung secara logiknya, kebiasaannya orang akan kata rapat dengan dia, kalau ada masalah, cerita kat dia terutamanya hal-hal perempuan seperti masalah cinta, cita-cita, tentang bidang belajar.

Walau aku mungkin berharap aku dapat kakak sefikrah seperti itu tetapi aku sering menanamkan dalam diri,

"Bukan semua benda yang kita impikan, kita dapat"

Jadi, cukuplah sekadar aku mempunyai dia sebagai kakak yang menjadi pendorong kepada aku untuk istiqamah berubah menjadi baik + solehah. 

"Kasih sayang pada seorang sahabat akan mendorongnya melakukan amalan yang dia lakukan"

Dengan pepatah itu, kasih sayang yang selama ini ada untuknya akan mendorong aku untuk mengamalkan apa yang dia amalkan. Walau dia tak beritahu tetapi apabila bersamanya, aku akan memerhatikan apakah amal-amal soleh yang dilakukannya. Dialah menjadi inspirasi untuk aku berubah menjadi wanita solehah;- lemah lembut, sopan, jaga ikhtilat. Maaflah kepada pembaca yang mungkin tidak menyenangi penulisan tentang dia yang sangat banyak aku taip dalam ini.

Anda mungkin tidak pernah mengalami, merasai perasaan orang yang berhijrah daripada jahil kepada berilmu dalam ilmu agama. Masalah sosial, masalah jenayah.
“Could you ever imagine, betapa seorang yang jahil dalam ilmu agama seperti banduan atau seseorang yang hidup dalam hal duniawi semata ingin berubah ke arah kebaikan??”

Beruntunglah bagi sesiapa yang mereka daripada kecil dapat didikan agama yang bagus, masuk sekolah agama. Belajar bahasa Arab, masuk sekolah Tahfiz.

Tetapi suasananya berbeza bagi seorang yang jahil tentang agama (walaupun dia Islam) baru nak menuntut ketika remaja yang mana mereka berada dalam level yang sangat rendah dan lemah yang memerlukan mereka mempunyai pendorong, semangat, inspirasi agar mereka dapat kuatkan diri dan berjuang agar terus istiqamah dalam penghijrahan mereka.

Adakalanya orang seperti mereka disisih, dihina, dipulau kerana mereka pernah terlibat dengan semua itu malah mereka jadi semakin lemah apabila golongan orang soleh menyisihkan mereka daripada mengajarkan mereka agama yang menjadi bukti, akhlak orang soleh itu tidak seiring dengan ibadahnya.

Aku pernah merasa disisih apabila duduk dalam kumpulan akhwat yang bertudung labuh suatu ketika dahulu. Pandangan yang sinis, sebelah mata pun tak pandang apatah lagi berjabat tangan. Namun alhamdulillah apabila aku berjaya meningkat sedikit demi sedikit dalam hijrahku, aku mula selami.. 

"apakah yang ada dalam pemikiran si tudung labuh yang pandang sinis pada aku suatu ketika dahulu?"

Kini aku mula faham.

Kadang kala si tudung labuh/berniqab merasakan mereka sudah mulia hanya kerana mereka menjaga adab/akhlak lebih baik daripada si biasa. Kadang kala juga, mereka memandang rendah kepada si biasa hanya kerana mereka itu tidak bertudung labuh/berniqab.

Memang. Memang kita patut memilih kawan kerana ia akan mempengaruhi kita tetapi itu TIDAK SAMA SEKALI memberi lesen kepada kita untuk memandang sinis/merendahkan orang lain yang tidak sefikrah (OLYTS) dengan kita.

Aku menaip di sini dengan azam agar tidak menjadi seperti si tudung labuh yang bongkak memandang sinis kepada OLYTS. Aku kawan je dengan sesiapa. Aku ada je kawan free hair, tomboy juga OLYTS. Sakit. Sakit rasanya dipandang sinis, hanya kerana kita free hair, hanya kerana kita tomboy, hanya kerana kita tidak bertudung labuh. Lagi satu aku sering mengingatkan diri, 

"Walau sekarang kau rasa ibadah, iman kau dah cukup mantap tak semestinya bila kau mati kau juga dalam keadaan begini..jadi, hati-hati dalam segala apa yang kau fikir dan lakukan kerana hidayah Allah itu unpredictable. Jika kau pandang rendah pada orang yang berzina itu sekarang, tak mustahil bila kau nak mati, Allah takdirkan kau sedang berzina dan orang itu pula mati dalam keadaan bersujud pada-Nya"

Jadi, jika anda dapat merasai perasaan seorang free hair/tomboy/yang tidak bertudung labuh yang ingin berubah kepada si tudung labuh + solehah, anda akan faham the strongness of internal spirit yang sangat berharap mempunyai seorang pendorong/inspirasi dalam perjuangan hijrahnya. 

"Bersama-samalah menyelarikan akhlak dan ibadah menjadi mulia daripada menyepoiltkan term 'si tudung labuh yang mulia' kepada 'si tudung labuh yang bongkak'.."

wallahu alam

bdw, aku respect kepada seorang kenalan si tudung labuh. walau dia bertudung labuh tetapi dia humble;-apabila dia berjumpa dengan kawan aku sama ada yang free hair/tomboy/si tudung biasa, dia akan tetap berjabat tangan (kdg kala berpelukan spt dia bersalaman dan berpelukan dengan sahabat sefikrah) dan senyum pada mereka. *senyuman ikhlas itu dapat dirasai oleh hati. Berbanding certain si tudung labuh yang memilih siapakah yang patut mereka bersalam dan berpelukan. 


0 comments:

Post a Comment

Subscribe For Email Feed

Email_SubscriptionsSign up to receive breaking news
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search

Bookmark Us!

Add To DeliciousAdd To DiggAdd To FacebookAdd To StumbleuponAdd To RedditAdd To TechnoratiAdd To More Social Bookmark Sites