Pages

24 Mar 2012

Stop Saying Bad About Other People

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Just a simple sharing today. Let's me tell about a story.

Dulu, aku tak macam sekarang. As well, every people have their bad history. Dulu, ramai yang kutuk aku, hina aku for my bad history. Aku diam dan teruskan hidup macam orang biasa. Aku tetap berkawan dengan geng yang sama kepala dengan aku. Orang lain cakap apa, kitorang wat bodoh je. Asalkan tak ganggu hidup orang lain.


Aku dipulau and my only fren only one sebab dia pun segeng dengan aku. Aku rapat dengan dia. Sejak daripada sekolah menengah, aku cari dia sampai sekarang aku tak jumpa and I miss her a lot! Dialah kawan waktu senang dan susah aku. Aku sangat beruntung ada kawan cam dia. Menerima kawan yang buruk seperti aku di kala dulu. Sayangnya kami dah loss contact. Puas aku cari dia merata tempat tetapi tak jumpa. The time I type this, makes me cry because I have loss such precious people in my life and I hope i'll meet her one day.

Ok sambung. Alhamdulillah Allah bagi aku peluang untuk menghargai-Nya dalam hidup aku. Dari masa ke semasa hidup aku lebih beerti dengan adanya Dia dalam hidup aku. Aku menjalani hidup aku dan berhijrah ke negeri lain untuk berubah. When i come to my hometown i always wondering,

"adakah geng aku dah berubah cam aku sekarang?"

Suatu hari Allah nak tunjuk kat aku. Aku terjumpa kawan yang kutuk, hina, pulau aku suatu ketika dulu dan aku terkejut tengok dia jadi aku yang dulu. That moment aku cakap,

"Allah itu Maha Besar, just in less than a second, He could make the people that saying bad about other people become as bad as what they are saying"

Start daripada situ, aku sentiasa beware agar aku tak bercakap buruk/negatif pada orang. Kadang-kadang Allahlah tempat aku mengumpat. Much better than I talk to people cuma kadang-kala mungkin aku terlepas daripada beware tu. 

Another story..aku jenis yang suka memerhati. Dulu ada seorang girl free hair di kampus. Another time aku tengok dia berpurdah. Aku terkejut sebab sekarang dia lagi better daripada aku. Bukan senang dan bukan mudah nak jaga diri apetah lagi yang berpurdah. There are so much bad talks behind that you have to face off.

Kadang-kadang aku hanya memerhati di muka buku..dan aku akan senyum and i think i should behave myself rather than being a people with negative words. Status di fb aku yang baik-baik of kos it is not my 100% in reality. just pray me for that. only people that closer to me know how am i. 

moral of the story, stop saying bad about other people sebab tak mustahil apa yang anda cakap buruk tentang orang itu jadi lebih teruk pada anda. Allah itu Maha Besar. Just less than a second, He could make you be as what you talking bad about people. So? Behave yourself.

"Think before you think"

p/s: my style, kalau ada people yang buat anda sakit hati or feel annoying. just get rid them out of your life rather than you have to face off their bad talk about you. only then you would feel calm and positive. + luahkan rasa sakit hati/benci/meluat or what ever sesusah solat di atas hamparan sejadah, im sure you will be much calm when you talking to Allah about annoying, irritating people in your life.

---------- Segala kopi pasta adalah dibenarkan dengan meletakkan backlink ke blog ini. Jazakallahu khairan. Copyright © 2011

1 comments:

anis said...

Assalamualaikum.saudari..Alhamdulillah..saya suka baca blog saudari..kisah2 dalam blog saudari memang menyentuh perasaan saya..saya pun harap dapat mengeratkan ukhuwah yang baik dalam hubungan kita yg same2 muslimah..terima kasih..

Post a Comment

Subscribe For Email Feed

Email_SubscriptionsSign up to receive breaking news
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search

Bookmark Us!

Add To DeliciousAdd To DiggAdd To FacebookAdd To StumbleuponAdd To RedditAdd To TechnoratiAdd To More Social Bookmark Sites